WunderVerk og Aabenraa Kommune laver huskunstnerprojektet GenFærd sammen i foråret 2019. Her vil den gamle internerings- og straffelejr, Frøslevlejren, og grænselandets unikke historie danne baggrund for et scenekunstnerisk forløb med ca. 125 skoleelever fra i alt fem 5./6. klasser fra danske og tyske skoler i Sønderjylland.

Vi har netop modtaget tilskud til kunstnerhonorar fra Statens Kunstfonds Huskunstnerudvalg. Tak for det! Det gør en kæmpe forskel!

Det er scenograf og dukkemager Sarah Piyannah Cederstrand og dukkespiller og -mager Anette Asp Christensen, der formidler deres arbejdsproces og materialekendskab til eleverne i et forløb, der kommer til at foregå både på skolerne og i Frøslevlejren. Eleverne dykker ned i deres aner og støver slægtshistorier og familieportrætter frem. Med udgangspunkt i dette skaber de en life-size teaterdukke, som de også skal lære at animere. Elevernes kunstneriske fortolkninger af deres familiehistorier iscenesættes til sidst i en vandreforestilling i Frøslevlejren, hvor publikum føres rundt af elever/dukkespillere og dukker.

Sønderjyllands historie som grænseland får i GenFærd en aktuel og global dimension. Egnsdelen er i dag hjemsted for en mangfoldighed af børn, der kommer fra forskellige dele af verden. Hvordan oplever børnene at møde hinanden på tværs af kulturer omkring en kunstnerisk udforskning og fortolkning af deres familiehistorier? Og hvad gør det ved Sønderjyllands historie som grænseland, at børnene udfolder deres fortællinger i Frøslevlejren? Hvilken historisk færd er vi ude på?

Frøslevlejren er udpeget som Aabenraa Kommunes kulturelle fyrtårn under Kulturaftale Sønderjylland-Schleswig. Kulturaftalen har som mål at fremme dialogen mellem forskellige kulturer og skabe et rum for kulturmøder, for kommunikation og kunstnerisk udveksling.

#statenskunstfond #kunstgørenforskel #aabenraakommune #genfærd #wunderverk
Fotograf: Øyvind Kirchhoff – Anette Asp Christensen in action i udviklingsprojektet “Second Skin Experiment”, støttet af Statens Kunstfond Projektstøtteudvalget for Scenekunst og Forsøgsstationen, januar 2016